Poliţiştii din Bucureşti au făcut percheziţii la două case de licitaţie din Bucureşti, într-un dosar penal privind săvârşirea de infracţiuni economice. Ar fi fost scoase la vânzare tablouri semnate de Alma Redlinger, însă se presupune că semnătura nu este originală.
”Astăzi, 18 septembrie 2024, poliţiştii Direcţiei Generale de Poliţie a Municipiului Bucureşti - Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice - Sector 2 au pus în executare 2 mandate de percheziţie, la sediile a două societăţi comerciale, din Municipiul Bucureşti, într-un dosar penal privind săvârşirea de infracţiuni economice. În fapt, în perioada 11 aprilie 2023 - prezent, la două case de licitaţii ar fi fost scoase la vânzare un tablou şi un lot format din două lucrări, tablouri care, în fapt, nu au fost pictate de către un pictor celebru, dar care ar purta semnătura falsificată a artistului respectiv, pentru a crea apartenenţa de autenticitate”, a transmis, miercuri, Poliţia Capitalei.
Sursa citată a precizat că, în urma punerii în executare a mandatelor de percheziţie, de la sediile casei de licitaţii au fost ridicate mai multe documente, printre care şi cele care ar fi stat la baza primirii lucrărilor.
”Persoanele vizate vor fi conduse la audieri, faţă de acestea urmând a fi dispuse măsurile legale ce se impun. Cercetările sunt continuate de către poliţişti din cadrul Serviciului de Investigare a Criminalităţii Economice – Sector 2, sub supravegherea Parchetului de pe lângă Judecătoria Sectorului 2, sub aspectul săvârşirii infracţiunilor de realizarea, în scopul distribuirii de mărfuri-pirat, oferirea, distribuirea, deţinerea ori depozitarea sau transportul de mărfuri-pirat, în scopul distribuirii sau în scop comercial, promovarea de mărfuri-pirat prin utilizarea anunţurilor publice ori a mijloacelor electronice de comunicare, prin expunerea ori prezentarea către public a listelor sau cataloagelor de produse ori prin orice alte asemenea mijloace, înşelăciune, fals în înscrisuri sub semnătura privată şi uz de fals”, a mai transmis sursa citată.
Surse judiciare au precizat că cele două case de licitaţii aveau lucrări de Alma Redlinger, dar se presupune că sunt false, întrucât nu ar fi originală acea semnătură.
Sursa:https://www.news.ro/eveniment/perchezitii-la-doua-case-de-licitatie-din-bucuresti-suspectate-ca-ar-fi-scos-la-vanzare-tablouri-de-alma-redlinger-falsificate-1922400618002024091621737161
Drept la replică:
Convinsă de faptul că exercitarea dreptului la libera exprimare comportă îndatoriri şi responsabilităţi și, totodată că, în conformitate cu art.30, alin.6 din Constituția României, libertatea de exprimare nu poate prejudicia demnitatea, onoarea, şi nici dreptul la propria imagine, Galeria și Casa de Licitație AraArt vă solicită să retrageți articolul „Percheziţii la două case de licitaţie din Bucureşti suspectate că ar fi scos la vânzare tablouri de Alma Redlinger falsificate” publicat „miercuri, 16:06” pe site-ul „News.ro”. Și asta deoarece, în primul rând, nu „polițiștii din București” și nici „Poliția Capitalei” pe care o invocați ca fiind cea care v-a transmis informațiile au descins la AraArt. Ci o echipă formată din patru polițiști de la „Poliția sectoruli 2 – Serviciul de investigare a criminalității economice” care aveau „mandat de percheziție domiciliară” în vederea identificării lucrării „Natură statică cu carte și pară” a pictoriței Alma Redlinger (1924-2017), Galeria și Casa de Licitație AraArt nefiind înștiințată în vreun fel că ar face obiectul vreunei cercetări penale.
În acest context precizăm că lucrarea a fost depusă în anul 2021 pentru a fi expusă într-una din licitațiile Casei AraArt. După o analiză amănunțită în care expertul Casei (cu doctorat cu „magna cum laude” în istoria artei) s-a raportat în analizarea imaginii la faptul că în interiorul unei creații, diferite sunt formulele plastice şi soluțiile artistice aplicate, ele modificându-se potrivit timpului şi contextelor în care artistul își dezvoltă arta, tocmai pentru ca ea să atingă perfecțiune, lucrarea, dealtfel excepțională ca formulă plastică, a fost acceptată, expertul considerând că face parte din prima perioadă de creație a pictoriței Alma Redlinger.
În ceea ce privește semnătura, precizăm că specimenul de semnătură al pictoriței Alma Redlinger (important instrument de lucru), Nu se află pe site-ul „Tudor Art”, prestigios pentru integritatea profesională, atât în raport față de lucrările de artă comercializate, începând cu anii ’90, prin toate casele de licitație existente pe piața românească de artă, cât și față de centralizarea tipurilor de semnături proprii unui artist plastic sau altul. Motiv pentru care lucrarea a fost doar analizată cu lampa UV (cu raze ultra violete), pentru ca lumina ultravioletă să poată descifra câmpuri de valorație și de culori adăugate ulterior și repictări mai vechi a desenului, inclusiv a semnăturii. Or radiațiile ultraviolete au demonstrat că tehnica în care a fost executată lucrarea atribuită pictoriței Alma Redlinger e una uniformă, fără intervenții și adaosuri de semnătură. Astfel că lucrarea a fost ridicată pe site-ul Galeriei și Casei de Licitații AraArt. Lucrarea nefiind licitată, a rămas timp de mai bine de un an în expunerea galeriei.
În al doilea rând, Galeria și Casa de Licitație AraArt nu a fost acuzată că ar fi „scos la vânzare tablouri de Alma Redlinger falsificate”. Și asta deoarece în primăvara anului 2023, Galeria AraArt a fost vizitată de doamna Simion Daria care s-a prezentat ca fiind fiica pictoriței Alma Redlinger. Și, care a comunicat Galeriei că lucrarea nu poartă semnătura mamei sale. După o discuție punctuală, în care expertul Casei a înterbat-o, în repetate rânduri, pe doamna Simion Daria (neținând seamă de faptul că un membru de familie, fără studii de specialitate, nu se poate erija nici în expert de artă și nici în grafolog), dacă contestă imaginea, răspunsul fiind, de fiecare dată, negativ. Pentru a evita o polemică prin aducerea la cunoștină doamnei Simion Daria că analiza autenticităţii unei semnături, excede atât profesiei de istoric de artă, critic sau expert în artă acestora revenindu-le numai sarcina în a constata dacă semnătura e conformă cu specimenul (inexistent în acest caz), cât și cu atât mai mult oricărui membru de familie, expertiza care stabileşte acest fapt, fiind în specialitatea grafoscopie, i-a comunicat doamnei Simion că îl va convoca la sediul Galeriei pe deponentul presupusei lucrări a mamei sale pentru ca acesta să retragă lucrarea. Și așa s-a și întâmplat. Mai mult încă! În aceeași zi cu retragerea lucrării, Galeria a șters de pe propriul site toată informația privitoare la lucrarea atribuită pictoriței Alma Redliger. Pe scurt lucrarea Almei Redlinger nu se mai află din luna aprilie 2023 nici în Galeria AraArt și nici pe site-ul ei. Fapte pe care le-a constata și „Poliția sectoruli 2 – Serviciul de investigare a criminalității economice” în urma descinderii din data de 18.09.2024.
Considerând că prin articolul publicat pe site-ul „News.ro”, drepturile și interesele legitime ale Galeriei și Casei de Licitație AraArt au fost lezate, tocmai fiindcă în data de 18.11.2024 (ora 15.06 în plină investigare) informația a apărut pe „Stiripesurse.ro” vă rugăm respectos să reveniți cu aceste clarificări. Cu atât mai mult asta, cu cât Nu e simplu și nici la îndemna oricui nu atât să privească un tablou. Ci să se exprime asupra autenticității lui. Tocmai fiindcă perceptia privitorului este filtrată de propria sa cultură vizuală dublată de imaginația și starea sa de spirit, marcate de ideologii și experiențe personale.
Iată de ce, plăcerea ochiului surprins de calitățile pur picturale ale unei imagini, ca și modul în care artistul a știut să încifreze sensuri în acea imagine, trebuiesc reconsiderate de perspectiva istoricului de artă, singurul capabil să le aprecieze cu măsura cunoștințelor teoretice. Și asta fiindcă fiecare văzând numai ceea ce vrea, riscăm poate să întelegem uneori greșit o imagine dacă ne lăsăm seduși doar de selecția operată de ochiul înșelător.
Acestea fiind spuse și asumate, vă rugăm respectos să reveniți cu aceste clarificări. În caz contrar, vom considera „știrea” dumneavoastră ca fiind o încercare de intimidare prin discreditarea publică a activității Galeriei și Casei de Licitație AraArt. Care prin întreaga sa activitate a transformat Galeria într-o aleasă școală de auto-instruire. Tocmai fiindcă prin lucrările expuse, prin tot ceea ce transmit ele, educă privirea și dezvoltă bunul-gust.
Pe final Galeria și Casa de Licitație AraArt vă adresează rugămintea de a ne aduce la cunoștință sursele care au stat la baza publicării în plină cercetare („miercuri, ora 16.06”), a informațiilor legate de conținutul actelor de cercetare/investigare penală, având în vedere că în cadrul articolului sunt făcute referiri concrete și sunt indicate date exacte (existența unui mandat de percheziție, citate din acesta și alte acte oficiale) la care, în această fază de investigare penală, nu pot avea acces decât părțile implicate în executarea „mandatului de percheziție domiciliară” în vederea identificării lucrării „Natură statică cu carte și pară” a pictoriței Alma Redlinger. Tocmai fiindcă aceste date nu ar fi putut fi „transmise, miercuri, (de) Poliţia Capitalei” pe care o citați în articolul dumneavoastră.